måndag 24 augusti 2015

Älskling, vi förlorade just en halv årsinkomst

Som person är Affärsmodellen lite som storskurkarna i en James Bond-film. Misslyckanden är inte riktigt ett alternativ. Det funderar jag på när jag räknar ihop att våra besparingar de senaste veckorna backat en halv årslön före skatt. Kommer den nyheten tas emot med en lucka i golvet som leder till hajar med laserpistoler på huvudet?

Nej då, jag överdriver. Vi har inte råd med några laserpistoler på hajarna längre. Faktum är dessutom att Affärsmodellen alltid är helt uppdaterad om våra investeringar, även om det är jag som sköter portföljen.

Det där är en aspekt av investeringar som jag inte sett så många inlägg om. Galet nog är 96 procent av mina följare på twitter män enligt sajtens statistik (fördelningen verkar vara bättre på Shareville).

Hur som helst det får en ju att undra om det är fler än jag som idag klurar på hur de ska berätta att börsen går lite knackigt just nu. Fast man kan vända på det - hur diskuterar man på ett jämställt sätt risker som berör båda när den ena är experten?

Det behöver inte handla om investeringar och vem som är experten skiftar ju beroende på ämne. Jag tycker det brukar vara ganska lätt att diskutera och vid behov gräla om ambitioner. Vad vill vi spara till och hur mycket?

Risker är svårare. Om vi tar investeringar har jag ett enormt informationsövertag. Jag läser dagligen ett gäng affärstidningar och är utbildad ekonom från Handels och University of Michigan. Inte så lätt då att ifrågasätta om portföljen verkligen ska backa 15 procent på några månader.

Å andra sidan i brist på insikt är det lätt att "kräva" resultat. Du får hålla på men bara om det går bra - lite som i James Bond. Ett annat dåligt alternativ är att endera parten helt enkelt mörkar beloppen det handlar om.

Jag skojade (lite) om Affärsmodellen. Personligheten är förvisso rätt tuff men som tur är för mig är hon betydligt smartare än skurkarna i James Bond. Vi har diskuterat igenom många gånger vilken risk vi är beredda att ta och det är bland annat därför jag har "mandat" att styra portföljen med en risk inom börsens volatilitet men inte högre.

Den diskussionen har vi också fört utifrån hela vår livsportfölj. Hur ser våra inkomster ut? Vad är huset värt? Och inte minst vad vill vi och vad är vi beredda att riskera på vägen.

Det känns skönt att ha fört de diskussionerna idag. När jag sitter på tunnelbanan på vägen hem till den där luckan som leder till hajarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar