torsdag 28 april 2016

Hur får en blogg läsare?


Stor bloggdag idag. Presenterar mig själv under mitt riktiga namn, Jacob, både på Nordnetbloggen och på Molekylär Ekonomi. Det blir en del ändringar här med, på vår familjeblogg. Till exempel är det tufft att ha riktiga siffror för ekonomin när anonymiteten försvinner.

Förändringarna fick mig att reflektera över en annan fråga. Har jag några tankar kring varför en blogg funkar? Nu är ju inte våra bloggar några mediefenomen precis men särskilt Molekylär Ekonomi drar en hel del läsare, åtminstone i sin genre: "Oändligt långa texter om saker du inte visste att du inte vill veta", som Affärsmodellen brukar sammanfatta det. Så hur gör man?

Några saker har jag ändå plockat upp på de arton månader den bloggen funnits. Det första är att det som är ärligt funkar. Vi äger ingen Ferrari men den var kul att köra. Hade jag framställt mig som något annat än det jag är - en makrointresserad aktietok hade det inte fungerat. Skälet att det ärliga fungerar är inte moraliskt, utan praktiskt. Det är lättare att vara tydlig då.

För det är min andra reflektion. När man kommunicerar via filter som bloggar, twitter med mera så minskar utrymmet att vara flera saker samtidigt. Jag är förstås inte alltid totalt besatt vid investeringar men Gottodix är det. Ska texterna bli läsvärda behövs en avsändare med rätt tydliga konturer. Vad hittar jag för texter på den här bloggen? Sedan kan man experimentera och testa lite olika upplägg men när det sitter, så får man köra på det. Till en början var ju vår familjeblogg en del av Molekylär Ekonomi men läsarna ville läsa om hard core investeringar på den bloggen. Överraskande ofta får de mest komplicerade inläggen flest läsare. Läsarna där var inte intresserade av vår familjeekonomi. I vart fall inte på den bloggen. Då är det bara att anpassa What ever works, som de säger i Hollywood.

Den tredje lärdomen tycker jag är att komma igång snabbt men pröva länge. Saker får ta sin tid men det är ingen idé att lära sig simma på land. Hellre börja med en halvdan sida än vänta på den stora inspirationen. Jag började med att lägga ut mina Sharevilleinlägg.

Nästa iakttagelse är att sätta läsarna först. Är det en dagbok behövs förstås inte det men om det är ett försök att kommunicera måste man försöka lyssna på vad läsarna vill prata om. Det blir dessutom roligare att skriva när omgivningen intresserar sig.

En mer praktisk iakttagelse är att försöka driva trafik genom att vara synlig. Jag var synlig via Shareville och byggde den vägen upp en bas av intresserade. Andra sätt är att kommentera mycket och länka till andras sidor. Andra enkla råd är nedtonad grafisk design och att tänka på att de flesta läser i mobilen.

Sedan har jag från början kört rätt hårt med att ha ett innehåll i många kanaler. Grunden kring det jag bloggar om är det jag läser. Det kommenterar jag på olika sätt på bloggen, via Nordnetbloggen, Twitter och Shareville exempelvis. Det blir en helhet där till slut kanalerna driver varandra. En av mina främsta trafikkällor är via Twitter. Slutligen är det mest självklara också det viktigaste - ha kul.

Är det något som skiner igenom direkt, så är det när blogg går på slentrian.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar